روش مطالعه  pqrst

روش مطالعه pqrst

پس چه کاری می تواند انجام دهد؟

آمار نشان داده که این روش درک خوانندگان و توانایی او در به خاطر آوردن اطلاعات را بهبود می بخشد. به عبارت دیگر، خواننده به احتمال بیشتری از مطالبی که می‌خواند یاد می‌گیرد و بیشتر می‌آموزد. اگر از این روش استفاده کنید، مطالعه وقت شما را تلف نخواهد کرد.

چگونه کار می کند؟

در این روش شما پنج مرحله را دنبال می کنید - پیش نمایش، سوال، خواندن، خودخوانی و تست (PQRST). سه مرحله میانی برای هر بخش در یک فصل اعمال می شود در حالی که اولین و آخرین مرحله برای خود فصل اعمال می شود. ممکن است متوجه شوید که بسیاری از کتاب‌های درسی به‌گونه‌ای گردآوری شده‌اند که استفاده از این روش را آسان می‌کند، با استفاده از یک قسمت مقدماتی و سؤالاتی در پایان.

نمودار زیر روش را نشان می دهد:

من چه کار کنم؟

پیش نمایش. اول از همه، کل فصل را پیش‌نمایش کنید - همه آن را مرور کنید تا بدانید قرار است چه چیزی را پوشش دهید. یکی از راه‌های انجام این کار خواندن مقدمه فصل، نگاه کردن به عناوین، خواندن مقدمه‌های بخش و بررسی شکل‌ها است. سپس خلاصه را در انتهای فصل بخوانید (معمولاً آنچه را که در آن فصل آموخته اید به شما می گوید).

سوال همانطور که هر بخش را می خوانید، با این سوال از خود شروع کنید که "من قرار است در این بخش چه چیزی یاد بگیرم". این کمک می کند تا مغز شما با موضوع مورد بحث هماهنگ شود.

خواندن. در نهایت، شما واقعاً می توانید آن بخش را بخوانید. این کار را با دقت انجام دهید، به معنی آن فکر کنید و آن را به چیزهای دیگری که در مورد این موضوع و موضوعات مشابه می دانید مرتبط کنید. برخی از کلمات کلیدی را زیر خط یا برجسته کنید. زیاده روی نکنید! اگر می‌خواهید یادداشت برداری کنید، ابتدا کل بخش را بخوانید و بعد آن را خلاصه کنید.

خودخوانی. پس از پایان خواندن، دوباره به ایده های اصلی که یاد گرفتید فکر کنید. سعی کنید برخی از این اطلاعات را با صدای بلند بخوانید (مگر اینکه در MRT یا در کتابخانه باشید). متن را دوباره بررسی کنید و مواردی را که از دست داده اید یادداشت کنید. مطمئن شوید که آنها را از دست ندهید زیرا آنها را یاد نگرفته اید. فقط پس از آن به بخش بعدی بروید و دوباره سؤال کنید.

تست. بنابراین اکنون شما فصل را به پایان رسانده اید (یا یک بخش اصلی اگر فصل شامل بخش های بزرگ غیر مشابه باشد). خودتان را امتحان کنید و تمام مطالب را مرور کنید. اگر یادداشت کردید، اینها را بخوانید. در مورد ارتباط چیزهایی که یاد گرفتید و اینکه چگونه همه با هم جور در می آیند فکر کنید. خلاصه هر فصل را دوباره بخوانید. حتی اگر فقط این فصل را خوانده اید، اکنون بهترین زمان برای آزمایش خود است.

محققان این روش را آزمایش کرده اند و دریافته اند که واقعا کار می کند. خودخوانی اگر به درستی انجام شود، به ویژه در مرحله پرسشگری مؤثر است. به هر حال، این منطقی است زیرا مغز شما را آماده می کند و قبل از شروع آن را گرم می کند.